Introduktion
Denne guide er til dig, der er leder eller ansat i en virksomhed i metalindustrien, som gerne vil tiltrække nyt talent til jeres arbejdsplads og øge kønsdiversiteten blandt de medarbejdere, der arbejder med teknik og håndværk. Guiden tager udgangspunkt i erfaringer fra Boss Ladies’ workshops Girl Boss Garage, som åbner unge pigers øjne for metalindustriens uddannelser gennem kvindelige rollemodeller og praktisk undervisning, hvor deltagerne får værktøj og maskiner i hænderne.
Girl Boss Garage er en éndags-workshop, hvor piger i udskolingsalderen får lov til at prøve et håndværk af ude i en virksomhed. Konceptet er udviklet og afprøvet i en række danske virksomheder, herunder Danfoss, Grundfos og MAN Truck & Bus. Guiden her formidler erfaringerne fra projektet og konkret inspiration til, hvordan I selv kan afholde en workshop for piger – og hvad der skal til for, at det bliver en succes.
Når I afholder Girl Boss Garage, er I med til at opdage skjult talent og inspirere til nye, (køns)utraditionelle uddannelsesveje i metalindustrien. Og det giver mening – både for de unge, for samfundet, og som en del af jeres rekruttering af fremtidig arbejdskraft. Nogle virksomheder bruger således aktiviteten som en del af en større CSR-strategi.
Girl Boss Garage er en del af Boss Ladies’ samarbejde med Metalindustriens Uddannelsesudvalg.
Hvilken værdi skaber det for jeres virksomhed?
- I er med til at udbrede unges kendskab til metalindustriens uddannelser
- I er med til at opdage og tiltrække nyt talent til jeres arbejdsplads
- I signalerer til omverdenen og til jeres ansatte, at diversitet er en vigtig værdi i jeres virksomhed
- I giver jeres ansatte mulighed for kompetenceudvikling gennem rollen som underviser/facilitator
- I får oplevelsen af at gøre en forskel for en gruppe unge
Hvad kræver det af jer?
- I har én eller flere kvinder ansat som lærlinge eller svende, der har tid og lyst til at stå for at undervise et hold unge piger fra folkeskolen
- I har rammerne til at aktivere eleverne med konkrete opgaver, hvor de får værktøj i hænderne og prøver konkrete opgaver af
- I har tid og ressourcer til at planlægge et godt program og rekruttere deltagere
“Girl Boss Garage gav en gruppe unge piger indsigt i nogle erhvervsuddannelser, og hvad Grundfos kan tilbyde af uddannelses- og jobmuligheder, som de helt sikkert ikke havde inden. Jeg tror på, at de har fået fjernet nogle fordomme, så måske vi er heldige at se nogle af dem igen i Bjerringbro som lærlinge”
– Jesper Kvistgaard, Grundfos
“Girl Boss Garage er en vigtig aktivitet for os, fordi vi ønsker, at endnu flere unge mennesker skal få øjnene op for lastvognsmekanikeruddannelsen og vores arbejdsplads. Vi fik skabt en rigtig god dag, hvor vores ansatte fik muligheden for at vise deres fag frem og lære fra sig. Det var en succes både for deltagerne og for de ansatte.”
– Christa Hanquist, MAN Truck & Bus
“Girl Boss Garage gav vores dygtige, kvindelige lærlinge en mulighed for at prøve kræfter med at være facilitatorer og undervisere. De voksede med opgaven og dygtiggjorde sig i at formidle deres fag og rolle. Den kompetenceudvikling har været rigtig givende og har også været med til at udvikle dem som lærlinge og medarbejdere hos Danfoss.”
– Camilla Norden Bodker Rossen, Danfoss
Det skal der til for, at det bliver en succes
1. Workshoppen skal være for piger og faciliteres af mindst én kvindelig rollemodel
Målet med Girl Boss Garage er at åbne døren ind til nogle uddannelser og brancher, som unge piger ofte kender meget lidt til. Til Girl Boss Garage får de mulighed for at opdage interesser og kompetencer, de måske ikke vidste, de havde, og de får styrket deres tro på egne praktiske/tekniske evner. Samtidig opdager deltagerne, at de kan have et fællesskab omkring teknik og håndværksinteresser med andre piger, og de møder kvindelige håndværkere, som de kan spejle sig i, som er dygtige og stolte af deres fag. Det nedbryder fordomme og inspirerer til nye uddannelsesveje. Vær opmærksom på, at unge der er transkønnede eller nonbinære (og dermed også kønsminoriteter i de tekniske fag) også kan have stor gavn af at være med.
2. Deltagerne skal synes, at det er sjovt.
Det allervigtigste for at det bliver en succes er, at deltagerne har en sjov dag. Det får de, når de får lov til at lave noget, der er anderledes og mere aktivt, kreativt eller teknisk end det, de typisk gør i klasselokalet. Det er godt at vælge nogle aktiviteter til dem, der har lidt X-factor – tænk over hvilke opgaver, der er mest spænding eller power i, set fra de unges perspektiv. Hvad ser imponerende og sejt ud? Det behøver ikke at være avanceret – bare det at få værktøj i hænderne kan gøre stort indtryk.
Det bedste ved dagen var, at jeg fik lov til selv at arbejde med værktøjer og køre i en lastbil. Jeg har aldrig prøvet det før, så det var fedt.
– Deltager fra 7. årgang, Girl Boss Garage hos MAN Truck & Bus
3. Dagen skal give succesoplevelser.
Ofte er Girl Boss Garage første gang, pigerne får lov til at arbejde med værktøj og maskiner. Derfor er læringskurven stejl, og der skal ikke meget til for, at de får nye og anderledes succesoplevelser. Dog er det vigtigt, at de unge bliver stillet nogle opgaver, som de rent faktisk kan løse, så de får styrket deres praktiske selvtillid og ikke det modsatte. Underviserne skal være klar til at støtte og hjælpe, så alle når i mål.
4. Eleverne skal skabe et produkt eller et synligt resultat.
Planlæg opgaver, hvor deltagerne kan se et tydeligt resultat af deres arbejde; fx at en lygte er monteret og virker, eller de står med en lille metal-lysestage i hånden, som de har lyst til at stille på deres værelse eller give i gave. Det inspirerer pigerne, når de kan tage og føle på resultatet af dagens arbejde, og de oplever, at de kan være med til at skabe noget, der har værdi for dem selv eller andre.
Det har været en så sjov dag! Det har været fedt at prøve at tegne en nøglering i tegneprogrammet og at stå ved maskinerne og lave emnerne. Jeg ved meget mere om industriteknikerfaget nu.
– Deltager fra 8. årgang, Girl Boss Garage hos Danfoss
5. Der skal være fokus på fællesskab
Forudsætningen for, at pigerne kan fordybe sig i fagene er, at de er glade og trygge ved situationen og hinanden. Derfor er det vigtigt at have fokus på, at deltagerne bliver introduceret godt til hinanden (hvis de ikke går i samme klasse) og får lov til at hyggesnakke og joke med hinanden undervejs. Det fungerer rigtig godt, når de kvindelige undervisere deler ud af sig selv (fx fortæller om egen uddannelsesrejse og interesser), spørger nysgerrigt ind til pigerne og i det hele taget indtager en tydelig værtsrolle.
6. Pigernes egne interesser og hobbyer skal i spil
Der er brug for at koble pigernes interesser og hobbyer med mulighederne i metalindustriens fag, så de tydeligere kan få øje på hvordan det, de er gode til, kan bruges i fagene. Derfor er det godt at tale med pigerne om deres fritidsinteresser, og hvad de synes er sjovt at lave. Er de interesserede i computerspil, spejder, håndbold eller håndlavede smykker? Og kan man koble de interesser til bestemte opgaver i faget – fx i produktudvikling, materialevalg, designfasen, monteringsopgaver, salgsmaterialer, programmering eller andet?
Bonus: Fokus på samfundsværdi
Unge er ofte optagede af at vælge en uddannelse, der skaber en positiv værdi i samfundet eller for andre mennesker. Derfor kan det give ekstra bonus, hvis I kan vise pigerne, at netop jeres fag eller virksomhed spiller en rolle for vigtige samfundsanliggender (det kunne fx være ift. klima og grøn omstilling).
Hvad gør I? (Trin for trin)
1. Engager jeres kvindelige ansatte
Forudsætningen for at afholde Girl Boss Garage er, at I har én eller flere kvindelige ansatte, som har tid og lyst til at formidle deres fag til folkeskoleelever. Jo tidligere, de er engageret i planlægningen, jo bedre – det er dem, der skal motivere eleverne, og det lykkes bedst, hvis de også får ejerskab over projektet fra starten.
Når de kvindelige rollemodeller udstråler oprigtig begejstring over deres fag og arbejdsplads, smitter det af på deltagerne. Derfor er planlægningen af Girl Boss Garage også en god anledning til at tage en nysgerrig samtale med den/de kvinder, der skal undervise, om deres trivsel og hverdag som minoritet på arbejdspladsen. Møder de nogen udfordringer og begrænsninger på baggrund af deres køn, der skal håndteres? Eller kan de se nogen oplagte potentialer for at skabe et endnu bedre arbejdsmiljø for alle?
“For at Girl Boss Garage skal blive en succes, skal dagen prioriteres af både ledelsen og de ansatte, der skal stå for undervisning på dagen. For os var det en succes at give underviserne mulighed for selv at tilrettelægge programmet og vælge øvelserne til Girl Boss Garage, så de var trygge i alle øvelserne i løbet af dagen.”
– Christa Hanquist, MAN Truck & Bus
2. Sørg for at projektet har opbakning af alle ansatte
Det er vigtigt, at alle ansatte er positivt stemte omkring arrangementet – også de medarbejdere i værkstedet, som ikke selv er direkte involveret. Det sikrer, at pigerne bliver taget godt imod og føler sig velkomne på dagen, samt at der tages hensyn til aktiviteten i forhold til plads og ressourcer, både på selve dagen og i planlægningen af undervisernes øvrige arbejdsopgaver. Det kræver nogle planlægningsmøder at forberede et godt program, og det skal der afsættes tid til i kalenderen.
3. Rekrutter et hold på 5-20 piger
Overvej hvor stort et hold, I har ressourcer til at tage imod. Det handler om, hvor meget plads I har, hvor mange undervisere I kan stille op med, hvor meget sikkerhedsudstyr I kan skaffe, og hvilke materialer og værktøjer I kan afsætte. Fællesskabet er en vigtig del af at give pigerne en god oplevelse, så gå efter mindst 5 deltagere. Udover rekruttering, skal der afsættes tid til at koordinere tidspunkt og evt. transport med skolelærere/UU-vejledere.
I kan rekruttere et hold piger ved at tage kontakt til lokale folkeskoler eller UU-vejledere og tilbyde dem at give en gruppe piger en sjov og anderledes skoledag, der giver ny inspiration til deres uddannelsesvalg. Det kan godt tage et par forsøg at finde den rigtige indgang til de lokale folkeskoler første gang, I afvikler arrangementet. Find en mailskabelon til folkeskoler til sidst i guiden. En mulighed er også at tage fat i Metalindustriens Uddannelsesudvalgs regionale konsulentkorps, der kan hjælpe med at finde de rette kommunale aktører.
Det er et vigtigt princip i Girl Boss Garage, at det er helt frivilligt at deltage, og at det er for alle piger, uanset hvad de ved og kan i forvejen. Understreg dette over for vejledere/lærere, når I kontakter dem.
4. Planlæg et godt program
Det er godt at afsætte lidt tid i begyndelsen af programmet til at tage imod pigerne og lave en lille ryste-sammen øvelse, hvis deltagerne ikke kender hinanden i forvejen. Fokuser på at få præsenteret de mennesker, der skal være sammen med pigerne og fortæl/vis nogle konkrete eksempler på den værdi, virksomheden skaber for samfundet eller andre mennesker. Brug dog ikke for meget tid på rundvisning og introduktion til virksomheden. Deltagerne får et langt bedre indtryk ved at prøve opgaver af selv, og det skal fylde det meste af dagens program.
Når I planlægger, hvad pigerne skal lave, så gå efter de seks principper, vi oplister herover. I kan lave forskellige stationer, hvor de prøver udvalgte (evt. forsimplede) arbejdsopgaver og værktøjer. Det er vigtigt, at der ikke er for meget tid, hvor deltagerne skal stå og vente på, at det bliver deres tur. Derfor er det godt at have en aktivitet i baghånden, som I kan sætte pigerne i gang med, hvis der opstår ventetid. Det er også vigtigt, at der er luft i programmet til, at de kan gå på toilettet, gå ud og trække luft, hvile benene og holde en fælles spisepause i løbet af dagen.
“Dagen skal være godt tilrettelagt, så pigerne bliver klædt godt på, og de bliver aktiveret med spændende opgaver i løbet af dagen, samt møder nogle kvindelige lærlinge, som de kan spejle sig i. Så er det helt sikkert, at de får inspiration til deres uddannelsesvalg, som ellers kan være svært at give ved traditionel uddannelsesvejledning.“
– Jesper Kvistgaard, Grundfos
5. Sørg for at rammerne er i orden
Gode rammer sender et signal om, at I tager pigerne alvorligt og anser dem som potentielle fremtidige lærlinge. Vi har erfaring med, at det betyder meget, at der fx er god plads til deltagerne, at værktøjer og redskaber er stillet klar, at underviserne er velforberedte på dagens aktiviteter, og at andre ansatte er orienterede om programmet. Husk desuden at sørge for frokost og forplejning (eller forbered deltagerne på at have madpakker med).
6. Fortæl de gode historier
Når I formidler om arrangementet med billeder/videoer og udtalelser fra deltagere, udbreder I den gode historie og kendskabet til fagene til endnu flere. I er samtidig med til at løfte en aktuel samfundsdagsorden ved at vise, at pigerne er ønskede og velkomne i branchen. Vis pigerne in action (med arbejdshandsker og sikkerhedsbriller på og værktøj i hænderne) – og brug citater fra deltagerne til at formidle om arrangementets formål.
Hav respekt for de unges egne grænser, når I fotograferer/indhenter citater. Spørg dem altid først, og fortæl dem, hvad I vil bruge billederne/udtalelserne til. Brug af citater og billeder af elevernes ansigter kræver også, at I indhenter forældrenes samtykke igennem deres skolelærer.
7. Evaluer med deltagerne
I kan afslutte dagen med en mundtlig snak, hvor I spørger til, hvad pigerne har lært af dagen, hvad der var det mest spændende og sjove at lave, og hvad der kan gøres bedre næste gang. I kan også lave et spørgeskema med en lille håndfuld spørgsmål. Det giver jer et indtryk af, om I får det ud af workshoppen, som I gerne vil. Man kan blive overrasket; måske betyder måden, I danner grupper, ventetiden imellem øvelserne (eller noget helt tredje) mere end I tror for pigernes helhedsindtryk af dagen – og den slags kan I nemt justere.
Hent inspiration her
Mail-skabelon til rekruttering af folkeskoleelever:
Kære [navn på skoleleder eller lærer]
Jeg henvender mig på vegne af [virksomhed]
Vi har et tilbud til jeres udskolingspiger, hvor de kan komme ud til os og prøve [fag] af for en dag. Vi kalder arrangementet for Girl Boss Garage, og det er en workshop der varer en hel skoledag, hvor [antal] piger fra 7.-9. klasse får værktøj i hænderne og får lov at prøve forskellige opgaver inden for [x fag]. De bliver undervist af kvindelige [lærlinge/svende], så I behøver ikke at sende en lærer med på dagen.
[Skriv et par sætninger om, hvad pigerne konkret skal lave, fx; de kommer til at opleve en verdensomspændende produktion indefra, hvor de skal lære at bruge højteknologiske CNC-maskiner til skabe deres egen lysestage i metal, som de får med hjem]
Det foregår [dato] kl. [tid] hos [virksomhed, adresse].
Kunne det have interesse for [antal] af jeres 7.-9. klasses-piger? Vi ved af erfaring, at mange synes, det er sjovt at prøve noget helt nyt og anderledes – og det kan give god inspiration til uddannelsesvalget, uanset hvilken retning, pigerne overvejer at gå.
Jeg sender samme tilbud til et par andre skoler, så meld gerne tilbage hurtigst muligt, hvis du tror det er noget for jeres elever.
Jeg håber det har interesse!
Eksempel på program for Girl Boss Garage:
Prøv kræfter med at være industritekniker
- Kl. 09-09.20 Velkommen, introduktion til virksomhed, undervisere og sikkerhed
- Kl. 09.20-09.30 Præsentation af dagens opgave
- Kl. 09.30-10.30 Prøv kræfter med programmering
- Kl. 10.30-11.30 Lav din egen lysestage (CNC-fræsning)
- Kl. 11.30-12.00 Frokost
- Kl. 12.00-13.15 Lav din egen lysestage (CNC-fræsning)
- Kl. 13.15-13.45 Indgraver dit navn på lysestagen
- Kl. 13.45-14.00 Fællesbillede og tak for i dag
Eksempel på evaluering:
- Hvordan har det været at være med til Girl Boss Garage?
a) Det har været meget kedeligt!
b) Det har været kedeligt
c) Det har været fint nok
d) Det har været sjovt
e) Det har været meget sjovt!
- Har du prøvet at arbejde med værktøj og industrimaskiner før?
a) Ja
b) Nej
- Føler du at du er blevet bedre til at arbejde med værktøj og maskiner efter i dag?
a) Ja
b) Nej
- Er du blevet mere nysgerrig på uddannelsen til [fag] efter i dag?
a) Ja
b) Nej
c) Ved ikke
- Hvordan kan du bruge det du har lært i fremtiden eller i din hverdag?
[fritekst]
- Hvad var det bedste ved dagen?
[fritekst]
- Hvad kunne være bedre?
[fritekst]
- Vil du anbefale Girl Boss Garage til en veninde eller andre du kender?
a) Ja
b) Nej
Vil du vide mere?
Kontakt endelig Boss Ladies’ sekretariat, hvis I er nysgerrige på samarbejdsmuligheder eller vil vide mere om Girl Boss Garage: info@divers.dk.