GUIDE: Tiltræk nyt talent til metalindustrien med Girl Boss Garage

Inviter unge piger ind i din virksomhed og vær med til at nedbryde fordomme og åbne endnu flere unges øjne for uddannelsesmuligheder i metalindustrien


  • I er med til at udbrede unges kendskab til metalindustriens uddannelser  
  • I er med til at opdage og tiltrække nyt talent til jeres arbejdsplads 
  • I signalerer til omverdenen og til jeres ansatte, at diversitet er en vigtig værdi i jeres virksomhed 
  • I giver jeres ansatte mulighed for kompetenceudvikling gennem rollen som underviser/facilitator   
  • I får oplevelsen af at gøre en forskel for en gruppe unge  

  • I har én eller flere kvinder ansat som lærlinge eller svende, der har tid og lyst til at stå for at undervise et hold unge piger fra folkeskolen 
  • I har rammerne til at aktivere eleverne med konkrete opgaver, hvor de får værktøj i hænderne og prøver konkrete opgaver af  
  • I har tid og ressourcer til at planlægge et godt program og rekruttere deltagere

1. Workshoppen skal være for piger og faciliteres af mindst én kvindelig rollemodel
Målet med Girl Boss Garage er at åbne døren ind til nogle uddannelser og brancher, som unge piger ofte kender meget lidt til. Til Girl Boss Garage får de mulighed for at opdage interesser og kompetencer, de måske ikke vidste, de havde, og de får styrket deres tro på egne praktiske/tekniske evner. Samtidig opdager deltagerne, at de kan have et fællesskab omkring teknik og håndværksinteresser med andre piger, og de møder kvindelige håndværkere, som de kan spejle sig i, som er dygtige og stolte af deres fag. Det nedbryder fordomme og inspirerer til nye uddannelsesveje. Vær opmærksom på, at unge der er transkønnede eller nonbinære (og dermed også kønsminoriteter i de tekniske fag) også kan have stor gavn af at være med. 

2. Deltagerne skal synes, at det er sjovt.
Det allervigtigste for at det bliver en succes er, at deltagerne har en sjov dag. Det får de, når de får lov til at lave noget, der er anderledes og mere aktivt, kreativt eller teknisk end det, de typisk gør i klasselokalet. Det er godt at vælge nogle aktiviteter til dem, der har lidt X-factor – tænk over hvilke opgaver, der er mest spænding eller power i, set fra de unges perspektiv. Hvad ser imponerende og sejt ud? Det behøver ikke at være avanceret – bare det at få værktøj i hænderne kan gøre stort indtryk. 

3. Dagen skal give succesoplevelser
Ofte er Girl Boss Garage første gang, pigerne får lov til at arbejde med værktøj og maskiner. Derfor er læringskurven stejl, og der skal ikke meget til for, at de får nye og anderledes succesoplevelser. Dog er det vigtigt, at de unge bliver stillet nogle opgaver, som de rent faktisk kan løse, så de får styrket deres praktiske selvtillid og ikke det modsatte. Underviserne skal være klar til at støtte og hjælpe, så alle når i mål. 

4. Eleverne skal skabe et produkt eller et synligt resultat
Planlæg opgaver, hvor deltagerne kan se et tydeligt resultat af deres arbejde; fx at en lygte er monteret og virker, eller de står med en lille metal-lysestage i hånden, som de har lyst til at stille på deres værelse eller give i gave. Det inspirerer pigerne, når de kan tage og føle på resultatet af dagens arbejde, og de oplever, at de kan være med til at skabe noget, der har værdi for dem selv eller andre. 

5. Der skal være fokus på fællesskab 
Forudsætningen for, at pigerne kan fordybe sig i fagene er, at de er glade og trygge ved situationen og hinanden. Derfor er det vigtigt at have fokus på, at deltagerne bliver introduceret godt til hinanden (hvis de ikke går i samme klasse) og får lov til at hyggesnakke og joke med hinanden undervejs. Det fungerer rigtig godt, når de kvindelige undervisere deler ud af sig selv (fx fortæller om egen uddannelsesrejse og interesser), spørger nysgerrigt ind til pigerne og i det hele taget indtager en tydelig værtsrolle. 

6. Pigernes egne interesser og hobbyer skal i spil
Der er brug for at koble pigernes interesser og hobbyer med mulighederne i metalindustriens fag, så de tydeligere kan få øje på hvordan det, de er gode til, kan bruges i fagene. Derfor er det godt at tale med pigerne om deres fritidsinteresser, og hvad de synes er sjovt at lave. Er de interesserede i computerspil, spejder, håndbold eller håndlavede smykker? Og kan man koble de interesser til bestemte opgaver i faget – fx i produktudvikling, materialevalg, designfasen, monteringsopgaver, salgsmaterialer, programmering eller andet?

Bonus: Fokus på samfundsværdi
Unge er ofte optagede af at vælge en uddannelse, der skaber en positiv værdi i samfundet eller for andre mennesker. Derfor kan det give ekstra bonus, hvis I kan vise pigerne, at netop jeres fag eller virksomhed spiller en rolle for vigtige samfundsanliggender (det kunne fx være ift. klima og grøn omstilling). 

1. Engager jeres kvindelige ansatte
Forudsætningen for at afholde Girl Boss Garage er, at I har én eller flere kvindelige ansatte, som har tid og lyst til at formidle deres fag til folkeskoleelever. Jo tidligere, de er engageret i planlægningen, jo bedre – det er dem, der skal motivere eleverne, og det lykkes bedst, hvis de også får ejerskab over projektet fra starten.  

Når de kvindelige rollemodeller udstråler oprigtig begejstring over deres fag og arbejdsplads, smitter det af på deltagerne. Derfor er planlægningen af Girl Boss Garage også en god anledning til at tage en nysgerrig samtale med den/de kvinder, der skal undervise, om deres trivsel og hverdag som minoritet på arbejdspladsen. Møder de nogen udfordringer og begrænsninger på baggrund af deres køn, der skal håndteres? Eller kan de se nogen oplagte potentialer for at skabe et endnu bedre arbejdsmiljø for alle? 

2. Sørg for at projektet har opbakning af alle ansatte
Det er vigtigt, at alle ansatte er positivt stemte omkring arrangementet – også de medarbejdere i værkstedet, som ikke selv er direkte involveret. Det sikrer, at pigerne bliver taget godt imod og føler sig velkomne på dagen, samt at der tages hensyn til aktiviteten i forhold til plads og ressourcer, både på selve dagen og i planlægningen af undervisernes øvrige arbejdsopgaver. Det kræver nogle planlægningsmøder at forberede et godt program, og det skal der afsættes tid til i kalenderen.    

3. Rekrutter et hold på 5-20 piger
Overvej hvor stort et hold, I har ressourcer til at tage imod. Det handler om, hvor meget plads I har, hvor mange undervisere I kan stille op med, hvor meget sikkerhedsudstyr I kan skaffe, og hvilke materialer og værktøjer I kan afsætte. Fællesskabet er en vigtig del af at give pigerne en god oplevelse, så gå efter mindst 5 deltagere. Udover rekruttering, skal der afsættes tid til at koordinere tidspunkt og evt. transport med skolelærere/UU-vejledere.   

I kan rekruttere et hold piger ved at tage kontakt til lokale folkeskoler eller UU-vejledere og tilbyde dem at give en gruppe piger en sjov og anderledes skoledag, der giver ny inspiration til deres uddannelsesvalg.  Det kan godt tage et par forsøg at finde den rigtige indgang til de lokale folkeskoler første gang, I afvikler arrangementet. Find en mailskabelon til folkeskoler til sidst i guiden. En mulighed er også at tage fat i Metalindustriens Uddannelsesudvalgs regionale konsulentkorps, der kan hjælpe med at finde de rette kommunale aktører.  

Det er et vigtigt princip i Girl Boss Garage, at det er helt frivilligt at deltage, og at det er for alle piger, uanset hvad de ved og kan i forvejen. Understreg dette over for vejledere/lærere, når I kontakter dem. 

4. Planlæg et godt program
Det er godt at afsætte lidt tid i begyndelsen af programmet til at tage imod pigerne og lave en lille ryste-sammen øvelse, hvis deltagerne ikke kender hinanden i forvejen. Fokuser på at få præsenteret de mennesker, der skal være sammen med pigerne og fortæl/vis nogle konkrete eksempler på den værdi, virksomheden skaber for samfundet eller andre mennesker. Brug dog ikke for meget tid på rundvisning og introduktion til virksomheden. Deltagerne får et langt bedre indtryk ved at prøve opgaver af selv, og det skal fylde det meste af dagens program. 

Når I planlægger, hvad pigerne skal lave, så gå efter de seks principper, vi oplister herover. I kan lave forskellige stationer, hvor de prøver udvalgte (evt. forsimplede) arbejdsopgaver og værktøjer. Det er vigtigt, at der ikke er for meget tid, hvor deltagerne skal stå og vente på, at det bliver deres tur. Derfor er det godt at have en aktivitet i baghånden, som I kan sætte pigerne i gang med, hvis der opstår ventetid. Det er også vigtigt, at der er luft i programmet til, at de kan gå på toilettet, gå ud og trække luft, hvile benene og holde en fælles spisepause i løbet af dagen. 

5. Sørg for at rammerne er i orden
Gode rammer sender et signal om, at I tager pigerne alvorligt og anser dem som potentielle fremtidige lærlinge. Vi har erfaring med, at det betyder meget, at der fx er god plads til deltagerne, at værktøjer og redskaber er stillet klar, at underviserne er velforberedte på dagens aktiviteter, og at andre ansatte er orienterede om programmet. Husk desuden at sørge for frokost og forplejning (eller forbered deltagerne på at have madpakker med).  

6. Fortæl de gode historier
Når I formidler om arrangementet med billeder/videoer og udtalelser fra deltagere, udbreder I den gode historie og kendskabet til fagene til endnu flere. I er samtidig med til at løfte en aktuel samfundsdagsorden ved at vise, at pigerne er ønskede og velkomne i branchen. Vis pigerne in action (med arbejdshandsker og sikkerhedsbriller på og værktøj i hænderne) – og brug citater fra deltagerne til at formidle om arrangementets formål.  

Hav respekt for de unges egne grænser, når I fotograferer/indhenter citater. Spørg dem altid først, og fortæl dem, hvad I vil bruge billederne/udtalelserne til. Brug af citater og billeder af elevernes ansigter kræver også, at I indhenter forældrenes samtykke igennem deres skolelærer.   

Hent inspiration her   

Kontakt endelig Boss Ladies’ sekretariat, hvis I er nysgerrige på samarbejdsmuligheder eller vil vide mere om Girl Boss Garage: info@divers.dk.  

Relaterede artikler

Scroll to Top