Guideline

Erfaringerne i Boss Ladies viser, at et af de greb, der kan øge trivslen og fastholdelsen til branchen, er deltagelsen i et fællesskab på tværs af fag, hvor udfordringerne og potentialerne ved at være kvinde i et mandsdomineret fag kan siges højt og håndteres fremfor at være grund til frafald. Læs disse gode råd, der kan hjælpe dig i gang med at skabe dit eget netværk.

En nyere undersøgelse viser, at der er dobbelt så stor risiko for at falde fra din erhvervsuddannelse, hvis du er minoritetskøn.

Én af de erfaringer, vi har gjort os hos Boss Ladies, er, at vores ambassadørkorps og det netværk og fællesskab, der er skabt, ikke alene skaber trivsel, men også mindre frafald. Derfor deler vi her vores bedste råd og erfaringer fra arbejdet med dannelsen af Boss Ladies’ ambassadørkorps, der i dag består af mere end 300 kvindelige håndværkere på tværs af fag, alder og geografi.

Guideline

Sådan skaber I gode kvindelige fællesskaber

  1. Det første møde er afgørende
    1. Inviter alle kvindelige elever eller ansatte og udsend på forhånd en invitation med en plan for dagen, så alle ved, hvad de går ind til. Start dagen med en præsentation af, hvilke initiativer uddannelsesinstitutionerne eller virksomheden har igangsat i forhold til diversitet – og hvilke tanker, der ligger bag.
    2. Faciliter mindre grupper med fokus på følgende spørgsmål: Hvilke udfordringer oplever I ved at være kønsminoritet (kvinde), i virksomheden eller på uddannelsesinstitutionen og i branchen generelt? For at starte samtalen, kan I starte med at spørge ind til deres fordomme om branchen, inden de selv startede på uddannelsen, hvordan det har været under deres uddannelse, i deres læretid og da de startede på deres læreplads i en virksomhed. Tag evt. udgangspunkt i Boss Ladies´benspændscirkel. Hvad gøres godt i virksomheden eller på uddannelsesinstitutionen– og hvad bør de gøre mere af? Hvad gøres mindre godt i virksomheden eller på uddannelsesinstitutionen – og hvordan kan virksomheden eller institutionen forbedre det?
    3. Udpeg afslutningsvist en håndfuld punkter, som I kan tage videre til ledelsen eller på anden måde kan bruge til at igangsætte nogle indsatser. Denne del er afgørende for processen, så deltagerne mærker, at deres stemme bliver hørt og taget alvorligt. Derfor er det også vigtigt, at I er sikre på at have ressourcer og mandat til tage beslutninger på selve dagen.
    4. Slut af med noget socialt og hyggeligt, der ikke har et fagligt program, for at aktivere en fællesskabsfølelse hos gruppen.
  2. Sæt skub i forandringen
    1. Involvér ledelsen i jeres drøftelser umiddelbart efter første møde. Husk at det skal være anonymt.
    2. Fastsæt hvilke handlinger I kan igangsætte med det samme – og hvilke I vil vente med at handle på.
    3. Skab et kommunikativt forum, hvor I kan kommunikere med netværket, og hvor de kan kommunikere med hinanden. Opdater løbende i forummet om, hvordan det skrider frem med arbejdet.
    4. På andet møde med netværket, skal der være foretaget en konkret forbedring af arbejdsmiljøet, som I kan tage med og vise frem på mødet. Fastsæt herefter, i samarbejde med netværkets deltagere, hvor ofte I skal mødes og hvordan.

Relaterede guidlines

Scroll to Top