Guideline

Få gode idéer til hvordan du kan implementere diversitet i praksis. Print vores guidelines og kom igang med at skabe forandring.

Guideline

Sådan skaber I det bedste introforløb på erhvervsskolerne

  1. En god ramme gør en verden til forskel
    1. Gå i gang i så god tid som overhovedet muligt med at booke undervisere og ældre elever, der til sammen kan udgøre en bred repræsentation af erhvervsskolen ift. fx diversitet i køn, etnicitet, alder m. m.
    2. Invitér uddannelsesdirektøren eller en uddannelsesleder til at byde velkommen  første dag, så eleverne får følelsen af, at deres begyndelse på uddannelsen er vigtig, og deres interesse for fagene værdsat.
    3. Sæt tid af til at introducere eleverne grundigt til de fysiske rammer på uddannelsesinstitutionen.
    4. Sæt tid af til at introducere eleverne til erhvervsskolens værdier og retningslinjer for samvær.
    5. Kig introforløbets program igennem med nye og gerne kritiske øjne, der kan sikre, at det appellerer bredt til de elever, I ønsker at tiltrække. Fx ift. de informationer, øvelser og metoder, der indgår. Programmet skal gerne lykkes med at give eleverne et nuanceret billede af, hvordan det er at gå på en erhvervsskole, hvilken bredde der i fagene, og i det man kan arbejde med, når man er færdig. Tag udgangspunkt i, at der vil være elever, der ikke har et forudgående kendskab til faget, og undgå derfor at bruge alt for fagspecifikke termer eller interne forkortelser, som ikke bliver forklaret.
    6. Tag fat i et par gamle elever, af forskellige køn, til en snak om, hvad der tiltrak dem ved uddannelsen, hvad der er vigtigt for at trives, og hvad de fx savnede ved deres studiestart. Vær åben og lyt til deres forslag.
  2. Skab grobund for, at gode fællesskaber kan blomstre
    1. Skab en god balance mellem det faglige og det sociale ved fx at afsætte god tid til, at eleverne kan lære hinanden at kende og får en følelse af, at der eksisterer et stærkt fællesskab på erhvervsskolen og på uddannelserne.
    2. Lav en buddy-ordning, hvor en nuværende elev bliver sat sammen med en nystartet elev for at sikre gode relationer, motivation og et trygt sted at rette sine spørgsmål og tvivl.
    3. Introducér erhvervsskolens værdier, og hvordan I ønsker, at elever og ansatte taler til og behandler hinanden. Gør det så konkret som muligt ved at give præcise og forståelige definitioner af og eksempler på, hvad der er uacceptabel adfærd på skolen.
    4. Udpeg en kontaktperson på erhvervsskolen blandt faglærerne og/eller ledelsen, som eleverne kan gå til, hvis de har spørgsmål eller usikkerheder, som skal vendes. Præsenter eleverne for denne kontaktperson, så det er tydeligt, hvor de kan søge råd, sparring og vejledning.
  3. Sørg for at eleverne ikke falder fra af de forkerte grunde

    1. Det er afgørende, at søgningen efter læreplads ikke bliver for uoverskuelig eller en unødig stor bekymring for den enkelte elev. Det er derfor vigtigt at gøre det tydeligt, hvad der forventes af eleverne, og hvor I som uddannelsesinstitution kan gå ind og hjælpe, samt hvilke muligheder, der findes hvis man ikke lander en plads i første omgang.
    2. Udform gerne et sæt af informationer om, hvornår eleverne skal gå i gang med at søge læreplads, og hvordan man helt konkret bærer sig ad, når man søger. Inddrag hvad man kan få hjælp til, og hvor man kan søge hjælp, hvis man finder det svært at gå ud og søge eller ikke har et naturligt netværk qua sine forældre. Del også gerne gode råd ift., om det er nødvendigt at lave cv, møde fysisk op de steder, man søger, eller lad dem møde et par elever, der har været igennem processen – så det kan blive afmystificeret.
  4. Husk GF2-eleverne
    1. Planlæg et tilsvarende godt introforløb til de elever, der starter direkte på GF2 og derfor ikke har været en del af introforløbet ved GF1-start
    2. Lav evt. en buddy-ordning med andre GF2-elever, som har taget GF1 på erhvervsskolen og derfor har en tilknytning til skolen

Lær de centrale benspænd at kende for kvinder i de mandsdominerede fag

I denne video opstiller forsker Sabrina Vitting-Seerup de allermest centrale udfordringer i branchen. Udfordringer, som er skyld i, at så få piger og unge kvinder søger erhvervsskolens mandsdominerede fag og bliver fastholdt. Benspændene tager udgangspunkt i de fortællinger, som vores mere end 300 Boss Ladies-ambassadører har delt, og danner også afsæt for de aktiviteter, som

Lær de centrale benspænd at kende for kvinder i de mandsdominerede fag Read More »

Guideline

Sådan skaber I gode brobygningsforløb

  1. Få rammerne på plads først
    1. Planlæg og book i god tid hvilke ansatte, der skal knyttes til brobygningsforløbene og prioritér at klæde alle, deltagende fra skolen, godt på
    2. Bestræb jer på, at det, så vidt muligt, er de samme ansatte, der går igen år for år, og at de er glade og motiverede for at være en del af brobygningsforløbet
    3. Bliv klogere på målgruppens behov. Tal fx med tidligere brobygningselever om deres oplevelser på brobygningsforløbet, om de blev mere afklaret ift. deres eget uddannelsesvalg, og hvad der gjorde udslaget
  2. Gør nuværende elever til rollemodeller
    1. Gør nuværende erhvervsskoleelever til hjælpelærere med egne opgaver og ansvarsområder, så de føler sig betydningsfulde
    2. Planlæg, at undervisningen fx. kan foregå i samme lokaler eller værksteder, som de nuværende elever er til stede i, så folkeskoleelever med egne øjne kan se, hvordan hverdagen ser ud på en erhvervsskole
    3. Bestræb jer på at sætte et kvindeligt ansigt på faget i form af en ansat eller nuværende elev, der deltager kontinuerligt gennem dagene i brobygningsforløbet
  3. Prioritér det sociale og det relationelle mellem eleverne
    1. Prioritér at der er tid og mulighed for, at eleverne kan lære hinanden at kende. Lad gerne de ansvarshavende ansatte udforme grupper på forhånd, så I ikke risikerer, at nogle elever føler sig udenfor, når der skal udføres gruppeopgaver
    2. Etablér en buddy-ordning mellem folkeskoleeleverne og erhvervsskoleelever, så de har et trygt sted at rette deres spørgsmål og tvivl
    3. Brug erhvervsskolens værdier aktivt og gør giv de ansatte konkrete værktøjer til at kunne slå ned overfor uacceptabel adfærd såsom diskrimination eller mobning
    4. Tilbyd eleverne et helhedsorienteret program ved også at udnytte pauserne målrettet til at vise erhvervsskolen frem. Dette kan fx gøres ved at sende eleverne rundt og besøge erhvervsskolens udvalg, elevråd el. lign., eller få de ældre elever til at tage en uformel snak med eleverne, mens de fx viser deres produktioner frem
  4. Styrk fortællingen om erhvervsuddannelserne
    1. Fremhæv de værdiskabende aspekter af uddannelserne ved meget konkret at udfolde præcis, hvordan man som erhvervsuddannet bidrager til at skabe værdi og et bedre samfund
    2. Giv eleverne medbestemmelse, og prioriter så mange hands on-erfaringer som muligt, da vi ved, at det er noget af dét, folkeskolelever efterspørger allermest
Scroll to Top