Få diversitet ind i jeres digitale rekrutteringsmateriale

En analyse af udvalgte erhvervsskolers digitale rekrutteringsmateriale til brug for alle, der ønsker et inkluderende og attraktivt rekrutteringsmateriale.

Skrevet af Christina Øager

Få diversitet ind i jeres digitale rekrutteringsmateriale

Erhvervsskoler over hele landet ønsker at tiltrække en større og mere divérs gruppe elever. Derfor er det oplagt at se nærmere på erhvervsskolernes rekrutteringsmateriale for at sikre, at den rette elevgruppe kan spejle sig i det materiale, der er til rådighed. Metoden: Analysen tager afsæt i de metoder og resultater, som IT-Universitetet (ITU) har skabt

Få diversitet ind i jeres digitale rekrutteringsmateriale Read More »

Sådan forebygger I seksuel chikane på erhvervsskolerne

Undersøgelser peger på, at erhvervsskoleelever med et køn, der er minoritet på det fag, de går på, har dobbelt så stor risiko for at falde fra deres uddannelse, som på fag, hvor der en mere ligelig kønsfordeling. Frafaldet hænger til dels sammen med mistrivsel. Derfor har Boss Ladies samlet denne guide til, hvordan erhvervsskolerne kan

Sådan forebygger I seksuel chikane på erhvervsskolerne Read More »

Guideline

Sådan forebygger I seksuel chikane på erhvervsskolerne

  1. Sæt ord på uddannelsesinstitutionens politik imod krænkende handlinger 
    1. Få styr på de vigtigste definitioner af begreber såsom sexisme, seksuel chikane og krænkende handlinger. Læs fx. artiklen: “Hvordan man arbejder professionelt med seksuel chikane”.
    2. Skab opbakning blandt beslutningstagerne på uddannelsesinstitutionen om fx. at formulere en politik eller en professionsetik. Hav argumenterne på plads, inden du indleder dialogen ift. fx grundlaget for, hvorfor I bør formulere en professionsetik, hvilken effekt det vil skabe, og hvad den i grove træk bør indeholde. Se evt. vores guide: “Sådan udformer du en professionsetik”
    3. Inddel arbejdet med politikken eller professionsetikken i følgende tre indsatser: forebyggelse, håndtering og opfølgning
    4. Gør det til en central del af jeres arbejde at forstå målgrupperne og deres indbyrdes relation – både eleverne i mellem, de ansatte i mellem, samt mellem elever og ansatte. Ift. elevgruppen gælder det fx, at teenagere i særlig grad befinder sig et sted i livet, hvor de kan have behov for at eksperimentere med deres seksualitet og grænsesætning. Inddrag derfor også et afsnit, der gør det tydeligt, hvilket ansvar, der ligger i at være ansat og underviser for netop denne gruppe af unge mennesker, og hvordan man som den voksne i relationen kan lykkes med at skabe balance mellem at danne et godt bånd til eleverne og samtidig formå at opretholde en professionel relation. Tag stilling til så mange konkrete situationer som muligt fx; hvad er en acceptabel adfærd mellem eleverne? Hvor går grænsen for, hvad de ansatte må dele med eleverne af detaljer fra eget liv? Og er det fx tilladt at kommunikere med sine elever på de sociale medier. Som optakt anbefales det bl.a. at gennemføre øvelsen “Hvor går grænsen?” blandt de ansatte eller ledelsen
    5. Etablér en klar handleplan, der beskriver, hvordan krænkende handlinger skal håndteres på uddannelsesinstitutionen. Herunder klare retningslinjer for, hvor og hvem man skal gå til, og hvad der skal ske med de(n) krænkende person(er). Lav fx. øvelsen “Hvor går grænsen” som inspiration til at finde ud af jeres standpunkt, og hvem der skal tages kontakt til i hvilke tilfælde
    6. Læg en plan for, hvordan skolens fysiske indretning kan understøtte den forandring, I ønsker at skabe for uddannelsesinstitutionens minoriteter. Fx. at minoriteterne har ordentlige og tilgængelige omklædningsfaciliteter og ikke nedværdiges af tekst eller billeder på uddannelsesinstitutionens ejendom
  2. Få professionsetikken ud og leve
    1. Præsentér professionsetikken bredt for bestyrelse, ledelse, ansatte og elever, og gør den tydelig på uddannelsesinstitutionens hjemmeside og personalehåndbogen
    2. Klæd faglærerne godt på til at tage professionsetikken i anvendelse. Dette betyder, at de skal gives viden og konkrete redskaber til at kunne spotte, håndtere og forebygge krænkende handlinger –  i undervisningen, såvel som i deres øvrige kontakt med eleverne.
    3. Gør professionsetikken til et fast element i jobopslag, ifm. onboarding af alle nye medarbejdere, ved velkomst til nye elever og branding af skolen. Dertil anbefales det at opdatere professionsetikken med jævne mellemrum, ved fx årligt at tage den op til diskussion i uddannelsesinstitutionens bestyrelse
  3. Implementér en whistleblowerordning 
    1. Formulér og udbred den nødvendige viden om, hvor elever og ansatte kan henvende sig anonymt for at få råd og vejledning, hvis de oplever seksuel chikane eller andre krænkende handlinger på uddannelsesinstitutionen, eller på en læreplads
  4. Kortlæg viden og bliv klogere på trivsel
    1. Indarbejd spørgsmål i både elevers og ansattes trivselsundersøgelser, der knytter sig til krænkende handlinger, sexisme og seksuel chikane. Vær opmærksom på at udfolde begreberne, så I istedet for at spørge, om de har oplevet krænkende handlinger, udfolder begreberne grundigt og konkret, se evt. Arbejdstilsynets vejledning om krænkende handlinger

Fagforening: Sådan kan du blive bedre til at vejlede kvindelige medlemmer

Undersøgelser viser, at der er nogle helt centrale udfordringer, der knytter sig til at være kvinde og arbejde i en branche, der traditionelt har bestået af mænd. Derfor har Boss Ladies samlet en trinvis guide til dig, der arbejder professionelt med at vejlede kvindelige medlemmer, der er under uddannelse eller i beskæftigelse i et mandsdomineret

Fagforening: Sådan kan du blive bedre til at vejlede kvindelige medlemmer Read More »

Guideline

Fagforening: Sådan kan du blive bedre til at vejlede kvindelige medlemmer

  1. Ansættelsesvilkår og barselsregler
    1. Sørg for, at alle med medlemskontakt kender barselsreglerne på de forskellige fagområder i mandsdominerede fag – og at de bliver oplært, så de kan formidle dem videre til medlemmerne
    2. Udarbejd infomateriale med eksempler fra hverdagen, der giver svar på konkrete spørgsmål, fx hvilke opgaver man skal være opmærksom på i forskellige dele af graviditeten
    3. Udpeg spørgsmål om sexisme og krænkelser, som tillidsrepræsentanter kan anvende i fx APV-undersøgelser
    4. Sæt fokus på mulighed for at indføre fleksible arbejdstider, så medarbejdere, der har små børn, kan se sig selv blive i branchen
  2. Fysisk indretning af arbejdspladsen og normalisering af hjælpemidler
    1. Sæt fokus på den fysiske indretning af arbejdspladsen med fokus på godt arbejdsmiljø. Sørg for, at alle har adgang til arbejdstøj og sikkerhedssko i passende størrelser
    2. Sørg for, at alle har adgang til toiletter med lås
    3. Påpeg billeder, plakater eller kalendere med pornografisk indhold
    4. Sørg for, at alle har adgang til bad med lås
    5. Sørg for, at alle har adgang til omklædningsrum med lås
    6. Normalisér hjælpemidler og sørg for, at alle har adgang til hjælpemidler
    7. Tilbyd medlemmerne at gennemgå arbejdspladsen sammen med dem for at identificere eventuelle udfordringer
  3. Fyraftensmøder
    1. Arrangér fyraftensmøder med fokus på, hvordan man styrker diversiteten på arbejdspladsen, eksempelvis med fokus på fordomme, myter eller ubeviste biases
    2. Arrangér fyraftensmøder under temaet ”kend alle dine medlemmer” med fokus på seksuel chikane og krænkelser: hvordan skal det håndteres og hvad er rådgiverens rolle? Sørg for at dem, der har medlemskontakt har kendskab til, hvad der foregår i branchen

Vejledning til, hvordan man etablerer et godt kvindeligt fællesskab på erhvervsskolerne

Skrevet af Nina Bram

Vejledning til, hvordan man etablerer et godt kvindeligt fællesskab på erhvervsskolerne

Hvorfor er det vigtigt at arbejde med at skabe mere netværk på erhvervsskolerne? En håndværksuddannelse åbner dørene til et spændende og forskelligartet arbejdsliv, en god karriere, og ikke mindst et arbejdsliv med stor jobsikkerhed. Således står Danmark i dag til at mangle op mod 17.000 kvalificerede faglærte inden for bygge-, anlægs- og installationsbranchen allerede i

Vejledning til, hvordan man etablerer et godt kvindeligt fællesskab på erhvervsskolerne Read More »

Lær de centrale benspænd at kende for kvinder i de mandsdominerede fag

I denne video opstiller forsker Sabrina Vitting-Seerup de allermest centrale udfordringer i branchen. Udfordringer, som er skyld i, at så få piger og unge kvinder søger erhvervsskolens mandsdominerede fag og bliver fastholdt. Benspændene tager udgangspunkt i de fortællinger, som vores mere end 300 Boss Ladies-ambassadører har delt, og danner også afsæt for de aktiviteter, som

Lær de centrale benspænd at kende for kvinder i de mandsdominerede fag Read More »

Scroll to Top