FGU: Erhvervsrollespil

Efter undervisningsforløbet kan eleven:



Mange af os har et indtryk af, hvad forskellige faglærte laver i deres hverdag. F. eks. forestiller mange af os en person der arbejder med træ, når vi hører ordet ”tømrer”, eller på ældrepleje når vi hører ordet ”SOSU-assistent”. Men hvad med alle de andre dele af en faglærts hverdag? Skal en murer f. eks. være god til kundekontakt? Er det godt at være kreativ, hvis man er smed? Er dét at være omsorgsfuld noget, som du kun kan bruge som pædagogisk assistent, eller er det lige så relevant for en tandklinikassistent?

Med vores erhvervsrollespil har Boss Ladies FGU skabt en alternativ måde at stifte bekendtskab med de mange forskellige erhvervsuddannelser. Rollespillet består af 52 kort, som dækker over 37 forskellige erhvervsuddannelser fra alle 4 hovedområder: Teknologi, Byggeri & Transport; Omsorg, Sundhed & pædagogik; Fødevarer, Jordbrug & Oplevelser; Kontor, Handel & Forretningsservice. Den specifikke uddannelses hovedområde fremgår på bagsiden af kortet. Kortene er bygget op af 5 sætninger, som beskriver forskellige kompetencer deres bruges i jobbet. Kompetencemæssigt favnes der bredt, for at give eleverne en større forståelse af hvad jobbet indebærer, eller kan indebære.

Kortene printes og klippes ud. Alle elever og deltagende lærere tager et kort, hvorefter man går rundt mellem hinanden og præsenterer sit erhverv for en eller flere andre. Kortet er bygget op således at man starter med at beskrive erhvervet, inden man fortæller navnet på det. Dermed giver man tilhørerne mulighed for først at gætte på hvilket erhverv, der er tale om. Snakken kan herefter drejes over på, om nogen af deltagerne kender en, som arbejder inde for det omtalte erhverv, om det var en uddannelse eleverne kendte i forvejen, osv. Når man har gennemgået sit kort, tager man et nyt, og finder en eller flere nye at præsentere for.

Rollespillets formål er at eleverne stifter bekendtskab med flere forskellige erhvervsuddannelser, og hvilke hovedområder som de hører ind under. Dermed er det ikke det primære formål, at eleverne får en detaljeret forståelse for en specifik uddannelse, men mere at de bliver inspireret af hvor mange forskellige erhvervsuddannelser der findes. Man kan med fordel bede eleverne om at beholde de kort, som de fandt særligt interessante. Eleven kan medbringe kortet til en vejleder til videre snak om uddannelsen, eller man kan benytte sig af de beskrevne kompetencer til en fremtidig ansøgning til uddannelse eller job.

Download det samlede materiale her
OBS. øvelsen skal printes på begge sider af papiret